کارآیی بتن پیش تنیده و علت به وجود آمدن آن

شاید این فکر به ذهن شما خطور کرده باشد که علت به وجود آمدن بتن پیش تنیده و استفاده از آن چیست. در واقع از بتن پیش تنیده برای اینکه مانع از ترک خوردن بتن آرمه ‌شوند استفاده می‌کنند. وقتی یک بخشی از ساختمان قبل از حمل بار خدمات دچار تراکم می شود پیش تنیدگی در آن به وجود می آید. برای اینکه بتوانیم از ضررهای احتمالی و زیان های ناشی از این قبیل جلوگیری کنیم و مقاومت بتن را افزایش داده و کارایی آن را بالا ببریم بهترین راه استفاده از بتن پیش تنیده است که به عنوان نسل سوم بتن شناخته شده و یکی از جدیدترین فرم های ساختمان است و به وسیله فولاد مسلح کشیده شده در یک بخشی از ساختمان به وجود می آید. تیرچه پیش تنیده از بتن و وایرها فلزی تشکیل شده است.

روش های پیش کشیدگی و پس کشیدگی بتن

پیش تنیدگی بتن خود به دو مرحله تقسیم می شود، یک مرحله پیش کشیدگی و مرحله دیگر پس کشیدگی میباشد. در مرحله پیش کشیدگی ابتدا فولاد مسلح را قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود در قالب قرار میدهند و با دستگاه کشش لازم را به آن وارد کرده  و بعد بتن ریزی انجام میشود. با لرزاندن قالب کمک می‌کنند تا هوای آن خارج شود سپس مقدار مازاد کابلهای فولاد را می‌برند و بتن را زیر فشار رها می کنند.

در مرحله پس کشیدگی،  بعد از بتن ریزی و با به وجود آمدن یک مقاومت مناسب فولاد کشیده میشود و این تاندون های فولادی با مقاومت کامل در سوراخ ‌های محفوظ در بتن جایگذاری می شود و به این صورت بتن حاصل شده از نوع بتن پس کشیده خواهد بود.

برتری بتن پیش تنیده از نظر معماری

بتن پیش تنیده علاوه بر افزایش کارایی و مقاومت سازه امتیازات بسیار دیگری دارد که یکی از آنها انعطاف بسیار بالای آن در طراحی معماری ساختمان است. استفاده از بتن پیش تنیده اجرای نقشه وپلان را بسیار آسان تر کرده و توانایی بالایی برای رد کردن لوله و ابزارهای تأسیساتی ساختمانی دارد. در فضای مناسب برای پارکینگ ها و هم چنین پارتیشن بندی فضای کلی ساختمان شرایط بهتری را برای شما فراهم میکند. بخاطر حذف شدن آویز تیرها در این سازه ها دیگر نیازی به سقف کاذب نمیباشد. علاوه بر همه ی اینها به علت نبودن تیر و ستون های مزاحم امکان تغییر در طراحی معماری در آینده را نیز برای شما  فراهم میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه