طراحی اقتصادی سقف کرومیت

ما در مطالب این صفحه قصد داریم شما­ را با طراحی اقتصادی سقف کرومیت آشنا کرده و در این باره اطلاعات مناسبی در اختیار شما همراهان گرامی قرار می­‌دهیم اینک به شما پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

 

انواع سقف تیرچه کرومیت

  • سقف کامپوزیت کرومیت
  • سقف کرومیت با بلوک سفالی
  • سقف طاق ضربی کرومیت
  • سقف کرومیت با بلوک پلی استایرن
  • سقف تیرچه بلوک کرومیت

 

سقف کامپوزیت کرومیت

در سقف‌­های کامپوزیت کرومیت فضای مابین تیرچه کرومیت را بوسیله قالب­­‌های پلاستیکی سمکو یا قالب ­های فلزی پر می­کنند. باید توجه داشته باشید بعد از بتن‌­ریزی و گیرش بتن قالب‌­های ساخته شده از زیر سقف بیرون کشیده می­‌شوند و بعد از تمیز کردن دوباره از این قالب‌ها استفاده می­شود.

 

مزایای اقتصادی سقف کامپوزیت کرومیت

  • کاهش مصرف تیرچه

باید توجه داشته باشید در این سقف بلوک حذف می­‌شود و وزن سقف با حذف بلوک کاهش می­یابد در نتیجه وزن اسکلت ساختمانی ۷ درصد کاهش می­یابد.

  • هزینه کاذب­‌کاری کمتر

جالب است بدانید این سقف در مقایسه با سایر سقف­‌ها مانند سقف‌­های کامپوزیت عرشه ­ی فولادی و کامپوزیت معمولی هزینه کاذب­‌کاری کمتری دارد.

  • کاهش هزینه­‌ها با جایگزینی قالب‌­بندی

باید توجه داشته باشید از هر نوع قالب فلزی می­توان حدود ۲۰ بار استفاده کرد، در نتیجه با جایگزینی قالب­‌بندی هزینه‌­های مربوطه به مراتب کم­تر می­شود.

 

 

سقف طاق ضربی کرومیت

در گذشته از طاق قوسی ب­علت اجبار در استفاده از مصالح فشاری استفاده می­شد در نتیجه  سیستم طاق ضربی نیز به همین مقدار مورد استفاده قرار می­گرفت. عملکرد سقف­‌های ضربی با تیرآهن اشکالات عمده­ای داشت به عنوان مثال در این سقف­‌ها صلب مناسب بین ستون‌­ها بعلت عدم دیافراگم صلب ایجاد نمی­شد و این سقف­‌ها مصرف فولاد زیادی را داشتند.

در سال ۱۳۵۶ با ارائه طرحی مناسب با مضمون سقف ضربی کرومیت سیستم سقف­‌ها اصلاح گردید. در سیستم طاق ضربی کرومیت، یک دیافراگم مناسب ایجاد می­‌شد و این مورد بعلت وجود بتن روی سقف‌­ها بود. همچنین جالب است بدانید به علت باز بودن جان تیرچه­‌ها همواره مصرف فولاد بهینه بود اما استفاده از این سیستم در پروژه­‌های بزرگ امکان­‌پذیر نبود. اما این سیستم برای ساخت ساختمان‌­های کوچک هنوز کاربرد دارد.

 

سقف تیرچه بلوک کرومیت

مشکلات سیستم طاق ضربی با متداول شدن سقف­‌های تیرچه بلوک و بلوک سنتی رفع شد اما این سیستم مشکلاتی نظیر استفاده از شمع­‌بندی در زیر سقف را به­ همراه داشت. شمع­‌بندی علاوه‌­بر اعمال هزینه­‌های زیاد، دست و پا­گیر نیز بود. در سال ۱۳۶۳ با استفاده از بلوک کرومیت سقف‌­های تیرچه بلوک کرومیت وارد بازار شدند این سقف‌­ها علاوه‌­بر اینکه خود­ ایستا بودند به شمع­‌بندی نیز نیازی نداشتند در نتیجه سرعت اجرایی این سقف‌­ها بسیار بالا بود.

 

مزایای استفاه از سقف کرومیت با بلوک پلی­استایرن

  • بالا بودن سرعت کار به علت سبکی بلوک­‌ها و سهولت در اجرای کار
  • عدم نیاز به کاذب‌­کاری و کاهش هزینه­‌ها
  • پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف بعلت وجود شیار­های زیر بلوک­‌ها
  • کاهش وزن سقف و ساختمان و عملکرد مناسب در برابر زلزله

 

 معایب استفاه از سقف کرومیت با بلوک پلی­استایرن

  • محدودیت­‌های بالا در آیین­‌نامه­‌های اجرایی
  • ایجاد ترک در بلوک‌­های پلی­استایرن در تیرچه­‌ها
  • وجود احتمال استعال بلوک­‌ها

 

سقف تیرچه کرومیت با بلوک پلی­استایرن

این نوع سقف‌­ها با بلوک‌­هایی از جنس مواد یونولیتی ساخته شدند. بلوک­‌های پلی­استایرن علاوه‌­بر قیمت مناسب وزن کمتری نیز دارند اما بعلت قابل اشتعال بودن آنها استفاده از آنها ممنوع اعلام شده است.

 

 

سقف تیرچه کرومیت با بلوک سفالی

در این نوع سقف­‌ها برای اجرای سفال­‌ها قبل از عملیات بتن­‌ریزی باید سطح سفال آب­ پاشی شود و بلوک‌­های سفالی باید عاری از هرگونه دانه­‌های آهکی و ترک باشد. سطح بلوک سفالی باید بدون انحنا و خمیدگی بوده و لبه­‌های این بلوک باید تیز باشند. همچنین ضخامت تیغه­‌های داخلی سفالی نباید کمتر از ۹ میلی متر باشند.

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره­‌ی طراحی اقتصادی سقف کرومیت سخن گفتیم و امیدواریم برای شما همراهان گرامی اطلاعات مفیدی گردآوری کرده باشیم. در آخر امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه