تیرچه پیش تنیده دارای مزایای بسیار زیادی است که موجب گردیده طرفداران بسیاری داشته باشد. در اینجا به چند مورد که نشان میدهد چرا این تیرچه از نظر اقتصادی به صرفه تراست اشاره میکنیم :

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

۱- یکی از عوامل تاثیر گذار مهم در کاهش قیمت تیرچه پیش تنیده میتوان به میزان کاهش وزن فولاد در این تیرچه ها اشاره کرد، که این امر در اثر استفاده ازمفتولها و کابلهایی که از مفتول و یا میلگردهای آلیاژداری که پر مقاومت میباشند (با مقاومت حدود ۴ – ۵ برابر مقاومت میلگرد (AIII صورت گرفته و موجب گردیده تا قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به تیرچه های سفالی و بتنی به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. برای اطلاع از نحوه تولید این تیرچه ها می توانید مقاله نحوه تولید تیرچه پیش تنیده را مطالعه نمایید.

۲- از آنجایی که تیرچه پیش تنیده ایران در کارخانه با استفاده از دستگاه های صنعتی و تمام اتوماتیک ساخت کشور آلمان و بر طبق آیین نامه های اروپایی از جمله ACI 318  با ظرفیت روزانه ۵ هزار متر طول به صورت انبوه تولید میگردد خود عامل مهمی در شکسته شدن قیمت و هم چنین بالا تر بودن کیفیت آن نسبت به سایر تیرچه ها میباشد.

۳- عامل دیگری که نشان میدهد تیرچه پیش تنیده صرفه اقتصادی دارد کاهش مقدار مصرف بتن است ، به این صورت که با پرشدن جان تیرچه در هنگام بتن ریزی سقف در محل عملیات در کارخانه، مصرف بتن و هزینه خرید و پمپاژ بتن درجا ریز کاهش میابد.

۴- با توجه به اینک در تیرچه پیش تنیده نیروی فشاری ناشی از پیش تنیدگی باعث بالا رفتن بسیار زیاد مقاومت کششی بتن شده و ظرفیت خمشی تیرچه نیز افزایش یافته که این امر نیاز به شمع بندی موقت زیر سقف را کاهش داده است. تنها نیاز به اجرای یک ردیف شمع بندی برای دهانه های بزرگتر از ۴ متر ( در قسمت کلاف های عرضی) میباشد.

۵- فرایند پیش تنیدگی در تیرچه پیش تنیده موجب گردیده است تا مقاومت برشی بتن بسیارافزایش یابد و درنتیجه نیاز به آرماتوربرشی ( زیگراگ )از بین رفته و هزینه تولید آن کاهش میابد.

۶- تیرچه پیش ساخته هم چنین به کاهش هزینه و زمان اجرای سقف به شما کمک میکند به این صورت که شما دیگر نیازی به استفاده از جک در زیر تیرچه های کوچک ندارید و برای دهانه های بزرگ هم به جک کمتری نیاز دارید. هم چنین میتوانید به جای استفاده از میلگردهای افت و حرارت از مش های پیش ساخته فولادی استفاده نمایید که این نیز به افزایش سرعت اجرای سقف ها کمک شایانی میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه