تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده یک محصول بتنی است که تولید آن مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم بوده ولی با این حال هنوز یک مصالح جدید محسوب می شود چرا که در برخی از کشورها مثل کشور خودمان هنوز به طور کامل شناخته نشده و استفاده از آن رایج نیست. رایج نبودن استفاده از تیرچه پیش تنیده دلیل عدم کیفیت آن نیست و اتفاقا برعکس این حرف و حدس، تیرچه پیش تنیده از باکیفیت ترین مصالح ساختمانی است که عمر مفید و استحکام بالاتر ساختمان شما را ضمانت می کند. اگر بخواهیم تمام جوانب این تیرچه را مورد بررسی قرار دهیم بی شک کاری زمان بخواهد بود به همین دلیل برای آشنایی سریعتر شما با تیرچه پیش تنیده ۳۵ نکته از اساسی ترین تعاریف و نکات گفتنی از تیرچه پیش تنیده را جمع آوری کرده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده و ۳۵ دانستنی ضروری

  1. تیرچه پیش تنیده اولیه در سال ۱۸۸۶ توسط مهندسی آمریکایی در سانفرانسیسکو تولید شد.
  2. تیرچه پیش تنیده از زیر شاخه تیرچه‌های بتنی است و از فولاد و بتن پیش تنیده تولید می شود.
  3. بتن و فولاد پیش تنیده مقاومت بالاتری به نسبت بتن و فولاد معمولی به کار رفته در تیرچه‌های دیگر را داراست.
  4. قسمت‌ها و اعضای مختلف تیرچه پیش تنیده با عناوین بال‌های فوقانی، بال‌های تحتانی، جان تیرچه و عضوهای تقویتی خوانده و شناخته می‌شوند که جنس همه این اعضا از میگردهای فولادی است.
  5. تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه‌هایی مجهز و تماما به وسیله دستگاههای مکانیزه تولید میشوند.
  6. اکسترودر نام دستگاه تولید تیرچه پیش تنیده بوده که برای داشتن تیرچه با کیفیت در حد استانداردهای بین‌المللی این دستگاه باید ساخت آلمان باشد.
  7. در هنگام تهیه تیرچه پیش تنیده اطمینان حاصل کنید که تیرچه به روش قالب گیری و یا به وسیله اکسترودر چینی تولید نشده باشد چرا که تولید تیرچه پیش تنیده به این دو روش، به دلیل عدم تولید تیرچه باکیفیت و استاندارد، ممنوع شده است.
  8. یکی از مشخصات تیرچه پیش تنیده مرغوب، سطح ناصاف تیرچه و بتن متراکم آن است.
  9. تیرچه‌های پیش تنیده بعد از تولید مورد آزمایشات تخصصی قرار گرفته و در صورت عدم کسب استانداردهای بین‌المللی مانع ورود آنها به بازار می شوند.
  10. در دستگاه اکسترودر طی دو مرحله اصلی تیرچه پیش تنیده تولید میشود که یکی از مهمترین قسمت‌ها عمل آوری بتن و در هم تنیدگی بتن و فولاد به روش کیورینگ یا استفاده از فناوری بخار و حرارت ناشی از بخار است.
  11. در تولید تیرچه پیش تنیده میلگردهای فولادی درون بتن کار گذاشته می شوند که همین امر میلگردها از مسائلی مثل هوازدگی و زنگ زدگی در امان نگاه خواهد داشت.
  12. به طور معمول تیرچه‌های پیش تنیده در متراژهای بلندی مثل ۸ تا ۱۲ متر تولید می شوند.
  13. برای دهانه‌های بیشتر از ۱۲ متر امکان تولید تیرچه پیش تنیده (خط تولید تیرچه پیش تنیده) وجود دارند و در صورت سفارش گاها تا ۱۷ متر قابل تولید است.
  14. سطح مقطع تیرچه پیش تنیده به شکل تی انگلیسی برعکس دیده میشود که این شکل در سراسر تیرچه ثابت است.
  15. شکل تی مانند تیرچه پیش تنیده و به ویژه قسمت دسته تی، به تیرچه پیش تنیده این امکان را میدهد که در طول‌های زیاد مقاومت بیشتر و بهتری را از خود نشان دهد.
  16. تیرچه پیش تنیده مقاومت بیشتری در برابر بارهای مرده و زنده ساختمان از خود نشان داده و با مرور زمان خمش، شکستگی و آسیب کمتری را در طول زمان خواهد داشت.
  17. در ابتدا و انتهای هر تیرچه دو حلقه فولادی دیده می شود که به منظور راحتی و همچنین احتیاط بیشتر در حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند.
  18. تیرچه پیش تنیده به دلیل طول زیاد روش نگهداری خاصی طلب کرده که آن گذاشتن پل‌هایی به موازات هم در بین لایه‌های مختلف تیرچه است.
  19. تیرچه پیش تنیده معمولا تولید انبوه داشته و همیشه قابل سفارش هستند.
  20. استفاده از تیرچه پیش تنیده در انواع ساخت و سازها و انواع اسکلت‌های بتنی و فلزی هیچ محدودیتی ندارد.
  21. در برخی از سازه‌ها دهانه ساختمان به اصطلاح بازتر از حد معمول بوده که در اینجا تیرچه پیش تنیده این نیاز را پاسخگو خواهد بود.
  22. در حالت نرمال حداکثر فاصله بین دو ستون در یک ساختمان چهار متر در نظر گرفته میشود اما چنانچه در سازه و یا طراحی نقشه ما نیاز به فاصله بیشتری بین ستون‌ها وجود داشته باشد، بهترین گزینه و بهترین انتخاب تیرچه پیش است.
  23. با توجه به اینکه تیرچه پیش تنیده تا ۱۲ متر تولید میشود، اما بهتر است تنها تا دهانه ۹ متر و نیم از آن استفاده شود و در دهانه‌های بیشتر از ۹/۵ متر تیرچه‌ها به صورت دوبل در کنار هم قرار بگیرد.
  24. در بعضی از سازه‌ها که نیاز به استحکام بیشتر است میتوان تیرچه‌های پیش تنیده را به صورت تریبل، یعنی سه تا تیرچه در کنار هم، قرار داد.
  25. در هنگام نصب تیرچه پیش تنیده، از هر طرف باید پانزده سانتیمتر در تیرهای اصلی قرار بگیرد.
  26. به منظور بتن ریزی بهتر در اجرای سقف ساختمان، تیرچه‌های پیش تنیده و بلوک‌های ساختمانی که در بین آنها قرار می گیرند به کمک میلگردهای حرارتی در کنار هم محکم و هم سطح سازی می شوند.
  27. بتن ریزی اصلی و عمده تیرچه پیش تنیده در کارخانه و در زمان تولید انجام شده که همین امر میزان بتن مصرفی در هنگام ساخت را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.
  28. تیرچه پیش تنیده به عنوان یک تیرچه پیش ساخته،در هنگام کار تنها باید در ساختمان جا زده شود که این راحتی در اجرا زمان ساخت کلی پروژه را کاهش داده و با سریعتر شدن روند کار در زمان و در هزینه‌هایی مثل اجاره داربست ساختمانی و نیروی انسانی صرفه جویی خواهد شد.
  29. تیرچه پیش تنیده به نسبت طولی که دارد وزن سبک تر و حجمی کمتر داشته که این امر به داشتن ساختمانی کم حجم تر و سبک‌تر کمک می‌کند.
  30. تیرچه پیش تنیده ضد زلزله نبوده و ساختمان را ضد زلزله نمی کند ولی به دلیل مقاومت بالا و سبک بودن ساختمان نیروهای ناشی از زلزله را به طور بهتری تحمل کرده و در نتیجه در زمان زلزله ناگهانی آسیب کمتری خواهد دید.
  31. تیرچه پیش تنیده در نوع قلاب دار نیز تولید شده که در صورت قلاب دار بودن تیرچه پیش تنیده، در هنگام نصب دیگر نیازی به استفاده از مهار کننده فولادی نخواهد بود.
  32. تیرچه پیش تنیده گزینه مناسب در ساخت پل‌ها، سوله‌ها در سایزهای متفاوت، برج‌ها، تالارها، پارکینگ‌ها و مجتمع های تجاری مسکونی عظیم است.
  33. با وجود تیرچه پیش تنیده، طراحان ساختمان قادر خواهند بود بدون محدودیت هر نوع نقشه مدرن یا پیچیده‌ای را رسم کرده و ساخت آن را به انجام برسانند.
  34. دال‌های بتنی بیرون زدگی های خارج از ساختمان اصلی است، مثل بالکن‌ها که به دلیل استحکام و مقاومت بالای تیرچه پیش تنیده، این تیرچه انتخاب مناسب‌تری برای ساخت این دال‌های بتنی است.
  35. تیرچه پیش تنیده و بالا بردن کیفیت تولید آن همچنان در دست تحقیقات وسیع‌تری است که در طی سال‌های آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.

تیرچه پیش تنیده

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه