تیرچه پیش تنیده در ساختمان

تیرچه‌ پیش تنیده همان کارایی و ساختار تیرچه‌های ساختار ایست را دارند که در سراسر بازار با قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسند. این تیرچه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ساختار و کارایی مختص به خود را انجام می‌دهند.

این تیرچه ها بسیار مستحکم هستند و مقاومت بسیار بالایی دارندکه در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرچه‌های پیش تنیده محصول کشور آلمان است که در کشور های اروپایی بیشترین کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه این مطلب شما را بیشتر با این محصول آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونگی انجام آزمایش تیرچه پیش تنیده

تیرچه‌های پیش تنیده پلی با سطح داده شده اسلب در مقیاس‌های کاملا مختلف در دانشگاه تگزاس تولید می‌شوند و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. هندسه و ساختار اصلی  پل بر اساس نموداری تعیین و تنظیم شده است. طرح های اصلی اولیه و ورودی ساختار پل توسط بخش نظارت بر پروژه حمل و نقل شهر تگزاس مشخص و تعیین گردیده است.

تسمه‌های تیرچه پیش تنیده توسط تخته‌ای بتنی مانند در سان آنتونیو، شهر تگزاس تولید و ساخته شده اند. انواع زیادی از تیرچه‌های پیش تنیده برای ساخت کمربندهای پیش ساخته پل مورد استفاده قرار گرفته اند.

تسمه‌ها به پل پردیس ریورساید در شهر تگزاس منتقل شده اند تا بر روی تکیه گاه‌های پل که از قبل ساخته و تولید شده اند بنا شوند به گونه‌ای که بالای پل حتی با باند‌های مختلفی نیز بتوانند قرار بگیرند.

سپس PCP یا همان کمربند های پیش ساخته بین تسمه‌های باریک سطح  اسلب به عنوان فرم دهی به بخشی از  پل در محل قرار می‌گیرند . پس از قرار دادن اجزای پیش ساخته روی پل، یک بتن بسیار سنگین و مستحکم و مسلح در بالای تیرچه پیش تنیده قرار می‌دهند تا بتواند مخلوطی بتنی مخصوص برای جهت اندازه گیری و مستند سازی خواص سخت شده تیرچه پیش تنیده را مورد آزمایش قرار دهد.

بار زنده تیرچه پیش تنیده را باید قبل از نصب پل محاسبه کرد و اندازه گیری کرد. تا بعد از نصب تیرچه پیش تنیده اشتباهی رخ ندهد  زیرا ممکن است این اشتباه خسارات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

پل ریورساید چیست

پل ریورساید مقیاس و اندازه گیری کامل برای ارزیابی واکنش و اندازه ی  پل های دیگر است که کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرند. زیرا اندازه‌های باری‌ که در هر دو انتهای تیرچه پیش تنیده در جایگاه خود قرار دارند، برای نظارت مستقیم بار مورد استفاده قرار می گیرند

برای اندازه گیری واکنش های مختلف پل از روش فوق استفاده می‌کنند. در آزمایش‌های مختلف پل‌ها مقدار بار زنده و اصلی تیرچه پیش تنیده آزمایش و  مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

چگونگی عوامل توزیع بار زنده در آزمایشگاه‌های  برشی و همچنین تاثیر آنان بر  تیرچه پیش تنیده

اندازه گیری‌ها و آزمایش‌ها متعدد و همچنین انحراف های مختلف در طول هر تیرچه پیش تنیده در فاصله‌های مکرر با استفاده از پتانسیلومترهای رشته ای انجام می‌شود. سپس قسمت هایی از  آن در وسط هر تیرچه پیش تنیده با استفاده از انحراف های موجود در  تیرچه پیش تنیده مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

قابل ذکر است که از شتاب سنج برای اندازه گیری ویژگی‌های مختلف و معین پل‌های نصب شده استفاده می‌کنند. از  انحراف های اندازه گیری شده و واکنش‌های آن  برای تأیید شدن انواع مدل‌های پل از روش (FEM) استفاده می‌کنند.

سپس ابزارهای دیگر برای تأیید شدن روش‌های ابزار‌های اصلی که می‌توانند برای آزمایش اصلی پل مستقر ‌شوند‌، نصب می گردند. برای مشخص کردن و تشخیص دادن  فشار بارها از طریق سویه‌ها از  بین کمربندی تیرچه پیش تنیده استفاده می‌کنند.

بارهای محاسبه شده با مشخص شدن انحراف آنان با استفاده از پتانسیلومترهای مخصوص رشته‌ای محاسبه می‌شوند، و باهم مقایسه می‌شوند. مبدل‌های مختلف متغیر خطی در تکیه‌گاه‌ها برای اندازه‌گیری و تغییر شکل تیرچه پیش تنیده برای استنباط و انقباض آن و همچنین تغییرات واکنش بین کمربندی ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 اندازه گیری بار‌های زنده تیرچه پیش تنیده امری بسیار مهم و ضروری است. و باید دقت زیادی در آن داشته باشید.

اندازه گیری و بارگذاری بار‌های استاتیک و دینامیکی پل به چه صورت است

بارگذاری حمل و نقل بار های  استاتیکی و دینامیکی پل به این معناست که: شما می توانید با استفاده از کامیون‌های جابه جایی بار شهر  تگزاس و شرکت  AM و تانکر آب شرکت TTI با وزن‌های مشخص و  شناخته شده انجام دهید و بار خود را جابه جا کنید. ۷ الی ۹ وسیله نقلیه بطور مستقیم در مکانهای بحرانی و برشی برای بررسی کمربندی های تیرچه پیش تنیده و ارزیابی واکنش های پل به صورت کاملا آماده باش  قرار گرفته‌اند.

همین وسایل نقلیه نیز در امتداد خطوط از قبل قرار گرفته اند تا بتوانند با سرعت ۳۰ تا ۴۰ مایل در ساعت حرکت کنند. برای واکنش اندازه گیری شده برای ارزیابی و آزمایش  مناسب بودن مدل‌های مختلف پل از اعتبارسنجی روش مدل سازی عنصر استفاده می‌کنند. رشته‌های فولادی تیرچه پیش تنیده باید به صورت دقیق مورد  بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

بارهای زنده وسایل نقلیه و تیرچه‌های پیش تنیده

این آزمایش به ما این فرصت را می دهد تا بتوانیم ببینیم آزمایش عملکرد استفاده از پل‌های تیرچه پیش تنیده بزرگ چگونه هستند و به چه روشی انجام می شود. برای مثال می توانیم ببینیم که پل های شمالی شمال غربی ۶۹ ایالات متحده به اندازه  طول ۴۸ فوت و  ۷ اینچ، و نیز با  ۳۸ فوت عرض، از شش تیرچه پیش تنیده  SB15 به  فاصله ۱۶ اینچ استفاده شده  است.

 این تفاوت چشمگیر برای ایجاد محدودیت در تغییرات احتمالی فاصله بین تیرچه پیش تنیده است، که یکی از پارامترهای اصلی و مهم تأثیرگذار بودن آن محسوب می شود.

این آزمایش در ۶۹ ایالات متحده انجام شده است، تا  بینشی را برای سیستم پل با تیرچه پیش تنیده را فراهم کرده باشد. ابزارهای دقیق تشخیص این آزمایش شامل فشارسنج‌های نصب شده  فشار، LVDT ها، پتانسیل سنج های  اندازه گیری رشته ای و شتاب سنج‌ها است.

 هر شش میله ای که بر  روی  پل مرزی شمالی نصب گردیده اند. از  محاسبه انحراف تیرچه پیش تنیده بدست آمده اند و به وسیله‌ی روش LVDTs در سطح تیرچه پیش تنیده برای استنباط عوامل توزیع بار برشی بین کمربندی اندازه گیری و مشخص شده اند.

از پتانسیلومترهای رشته ای برای اندازه گیری انحراف کمربندی های تیره پیش تنیده استفاده می‌کنند. واکنش پل نیز با استفاده از داده‌های شتاب سنج محاسبه و  بدست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه