تیرچه پیش تنیده

بازسازی و تعمیر تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده به مرور زمان دچار تغییرات فیزیکی می شوند. برای بازسازی و تعمیر تیرچه پیش تنیده مقرراتی وجود ندارد. در صورت آسیب شمع، تیرچه به ترک هایی دچار شده و بنابراین لازم است که از مواد ترمیمی برای تعمیر و بازسازی تیرچه پیش تنیده استفاده کنند. با مواد درشت هم می توان تیرچه ها را بازسازی یا تعمیر کرد. مواد مایع برای تعمیر و بازسازی چندان مناسب نیستند.

هزینه بازسازی تیرچه پیش تنیده

بتن با مقاومت فشاری بالا برای تعمیر و بازسازی مناسب نیست. با تکه های بتنی و تیرچه پیش تنیده می توان تیرچه را تعمیر و نوسازی کرد. بتن با مقاومت فشاری بالا موجب نارسایی در تیرچه شده و بار اضافی را روی آن ایجاد می کند. اگر تیرچه بیش از اندازه تخریب شده باشد، هزینه تعمیر غیر قابل پیش بینی خواهد بود و تجارب گذشته نمی تواند مبنایی برای تعمیر و نوسازی باشد. هر چقدر که تیرچه بیشتر تخریب شده باشد به همان اندازه بیشتر هزینه خواهد داشت. هزینه بازسازی متناسب با طول تیرچه پیش تنیده تخریب شده متغیر خواهد بود.

تعمیر و نوسازی و ایجاد مقاومت کافی با کابل های FRP

هدف از تعمیر و نوسازی، ایجاد مقاومت کافی در تیرچه پیش تنیده است. تعمیر لازم است که در ساختار تیرچه و مقاومت فشاری تیرچه، تغییراتی ایجاد نکند. بستر تیرچه لازم است که تمیز و مرتب بوده و با شن و ماسه پوشانده شود. لازم است که تمام آلودگی های روی بستر برداشته شده و تمیز و مرتب باشد. طوقه های بتنی و پلیمر تقویت شده یکی دیگر از روش های تعمیر و نوسازی تیرچه است. کابل های FRP که می توان با آن تیرچه، تعمیر و نوسازی کرد. این نوع کابل ها محکم بوده و با این کابل ها می توان استحکام لازم تیرچه را تامین کرد.

تیرچه پیش تنیده

ایزوله سازی تیرچه پیش تنیده

یکی از جدیدترین روش های تیرچه، ایزوله سازی است (نحوه اجرای تیرچه پیش تنیده). با این روش می توان شمع های خراب پل ها را در مناطق ساحلی ترمیم کرد. با ایزوله سازی فقط بخش تخریب شده پل بازسازی می شود. ایزوله سازی موجب می شود که فقط قسمت های خراب تیرچه، تعمیر شود. در واقع در روش ایزوله سازی فقط قسمت تخریب شده تعمیر می شود و سایر قسمت های سالم دست نخورده باقی خواهند ماند.

ترمیم و بازسازی تیرچه پیش تنیده بیش از حد تخریب شده

پس از زیرسازی تیرچه با روکش ایزوله شده می توان آن را به ماسه آغشته کرده و استفاده کرد. بدین ترتیب تیرچه ها مطابق سازه است. با تزریق دوغاب می توان خلاء های سازه ای را از بین برد. انقباض سطح داخلی تیرچه ها، شن، ماسه و مواد اضافی قالب ها خارج می شود.

قسمت های بیش از حد تخریب شده موجب ضعف بنا شده به همین دلیل لازم است که این قسمت ها را با دقت بیشتری تعمیر و بازسازی کرد و این کار موجب استحکام بنا می شود. نوسازی تیرچه پیش تنیده لازم است به قدری اصولی انجام گیرد که استحکام تیرچه دوباره ایجاد شود.

از آن جایی که تیرچه با قالب هایی ساخته می شود. بنابراین از بین رفتن استحکام تیرچه پیش بینی می شود. به همین دلیل با تزریق دوغاب یا مواد پرکننده می توان دوباره استحکام آن را دوباره از نو ایجاد کرد. با تعمیر و نوسازی دوباره اتصالات تیرچه با سایر مصالح برقرار می شود.

روش VRTM و تعمیر تیرچه پیش تنیده

منطقه ای که قرار بود تعمیر شود ابتدا با سندبلاست آماده می شود. لایه‌های پارچه کربنی یک طرفه خشک به ترتیب در دمای ۰ و ۹۰ درجه برای تقویت خمشی و برشی قرار گرفتند و با استفاده از چسب اسپری در جای خود قرار گرفتند. در حالی که هزینه تعمیر تیرچه پیش تنیده در چنین منطقه کوچکی به طور تقریبی دو برابر تکنیک ورق فولادی چسبیده بود، تخمین زده می شود که برای بازه های طولانی تر نیاز به جوشکاری در محل صفحات فولادی باعث افزایش کار، ماشین آلات و هزینه مصرفی آن می شود. هزینه تعمیر و نگهداری و دوام عواملی بودند که باعث افزایش هزینه چرخه عمر تکنیک اتصال فولاد می شوند.

آسیب های محیطی موجب خسارات جزیی تا بزرگ تیرچه پیش تنیده می شود. بنابراین مهندسان عمران برای تعمیر و نگهداری تیرچه پیش تنیده، دستورالعمل هایی را توصیه می کنند. آسیب ها از جزئی، متوسط، و شدید متغیر است و متناسب با آسیب های وارده می توان از روش هایی برای تعمیر و نگهداری متوسط استفاده کرد.

تیرچه پیش تنیده

طوقه های بتنی، روشی جدید تعمیر و نوسازی تیرچه پیش تنیده

با این روش می توان شمع های خراب بتن را ترمیم کرد. با طوقه بتنی می توان مقاومت فشاری تیرچه را افزایش داد. با این کار شمع ترمیم شده و سطح مقطع افزایش می یابد. برای این کار بتن تخریب شده و قالب گیری انجام شده تا در نهایت کار تعمیر و بازسازی به انجام برسد.

این روش در مقایسه با سایر روش ها مقرون به صرفه بوده و ولی شمع بتن دوباره می تواند مانند گذشته باشد و بنابراین به نشانه های تخریب شمع توجه شده تا ترمیم شود. هدف از تعمیر و بازسازی، ضخیم کردن تیرچه پیش تنیده بوده و با این کار، بتن و سازه مقاوم می شود.

لایه اپوکسی و ترمیم و تعمیر تیرچه

با لایه اپوکسی می توان شمع های خراب بتن را ترمیم و تعمیر کرد. احتمال خراب شدگی و اکسیده شدن لایه اپوکسی نیز وجود دارد. به همین دلیل است که بتن با کارایی بالا (HPC) مورد توجه قرار گرفته و این مصالح در مناطق ساحلی بیشترین کاربرد را دارد.

ترمیم و تعمیر تیرچه با مواد پرکننده

با مواد پرکننده می توان تیرچه را ترمیم و تعمیر کرد. مواد پرکننده یکی از شناخته شده ترین روش ها برای این کار است. با مواد پرکننده می توان قسمت های تخریب شده را تعمیر و بازسازی کرد. این مواد، مقاومت فشاری بالایی را در تیرچه ها ایجاد می کنند.

جایگزینی و تعمیر و بازسازی تیرچه پیش تنیده

در مواردی که هزینه تعمیر و بازسازی نسبت به خرید بالا باشد، جایگزینی تیرچه روشی معمول بوده و در این صورت می توان شمع های پل را دوباره نوسازی کرد. در این مواقع خرید تیرچه پیش تنیده بهترین روش بوده و مقرون به صرفه خواهد بود.

نتیجه گیری

با تعمیر و نوسازی تیرچه پیش تنیده می توان بر استحکام بنا افزود. البته روش های تعمیر و نگهداری و نوسازی متناسب با شدت آسیب ها متغیر خواهد بود. با مواد پرکننده، تزریق دوغاب، طوقه های بتنی و لایه های اپوکسی، روش VRTM می توان تیرچه ها را تعمیر و بازسازی کرد. هزینه تعمیر و بازسازی متناسب با روش مورد استفاده برای تعمیر متغیر خواهد بود. هزینه بازسازی متناسب با طول تیرچه تخریب شده متغیر خواهد بود.

منابع

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/concrete-beams-and-girders

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه