تیرچه پیش تنیده

بلوک های پلی استایرن و پلاستوفوم

همان فومها و یونولیت ها هستند که با توجه به فاصله کار گذاشتن تیرچه پیش تنیده می توانیم در سازها از سایزهای مختلف یونولیت ها تهیه و استفاده کنیم.

بلوک های سفالی

این بلوک ها همانطور که می‌دانیم فاصله ۵۰ سانتی متر و ۶۰ سانتی متر را عملاً پر می‌کنند. متاسفانه از مشکلات این بلوک ها این است که اغلب در حین کار گذاری آنها در بین تیرچه پیش تنیده می شکنند، البته مشکلات دیگری نیز ایجاد می کنند سقف را سنگین می کند، به دلیل وزن آنها که هر کدام تقریبا حدود ۷ کیلو گرم می باشد باعث می‌شود سقف سنگین شود. در این مورد ترجیح بر استفاده از یونولیت ها برای پر کردن فضای بین تیرچه ها می باشد.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

نکته بسیار مهم در خصوص یونولیت ها و بلوک هایی که در بین تیرچه پیش تنیده قرار میدهند و روی آنها را بتن پر میکنند این است که آنها فقط نقش پر کننده دارند و اصلاً نیازی نیست که آن قسمت از سقف را قوی کنید و در واقع  نقش سازه ای و باربری سقف در ابتدا بر عهده تیرچه ها هستند و در درجه بعدی دال حد حداقل پنج سانتی متری بالای سطح اجرای سقف است. این‌ها هستند که بار ثقلی و خمشی سقف را تحمل می کنند و مابقی هم که انتقال بار هست. پس این بلوک ها و یونولیت ها عملاً در باربری نقش خیلی خاصی ندارند که بخواهیم نگران جنس آنها باشیم و و یا انتظار نقش باربری را از آنها داشته باشیم. هم چنین در بین تیرچه های پیش تنیده نیز می توان هم از بلوک های سفالی استفاده نمود هم از یونولیت ها یا پلی استایرن ها، که به دلیل پر شدن جان تیرچه های پیش تنیده از بتن در کارخانه به بتن ریزی کمتری نیاز بوده و وزن سقف ها نسبت به سایر سقف ها کمتر خواهد بود.

بلوک سیمانی و بتنی

که هپلکس بهش می‌گویند، این بلوک ها با فوم هم می توانند ساخته شوند، یعنی سیمان و فوم و فوم بتن هم به آن می‌گویند. بلوک های هپلکس، بلوک های سبکی هستند که یک مقداری دانه های یونولیت هم داخل آنها وجود دارد که موجب می شود تا به راحتی بریده شوند. از هپلکس در دیوار چینی هم میتوان استفاده کرد. برای دیوارها، فضاهای بیرونی و داخلی و دیوار چینی ها این بلوک ها به راحتی قابل استفاده هستند و میتوانند نقش پرکنندگی هم در بین تیرچه های پیش تنیده موجود را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه